Kuva: Jani Uhrman

Talven pölyt alkaa pikkuhiljaa laskeutumaan ja Lahden Kauppatori sonnustautuu muun keskustan ohella keväthuntuun. Torikauppiaiden keskuudessa uuden kauden odottelu ja suunnittelu on huipussaan, sillä sesonki on lyhyt ja siitä pitää ottaa kaikki mahdollinen irti. Viime kesänä torielämään toi oman panoksensa Torikauppa Pupu, joka ihastutti monia kävijöitä tuoreella lähestymistavallaan perinteiseen kaupankäyntiin.

Anni Sirvo pyörittää Torikauppa Pupua miehensä Kimmon kanssa. He ovat nyt vuoden kokeneempina aloittamassa uutta sesonkia. Pupun toimintamalli eroaa melko voimakkaasti perinteisen torikaupan sabluunasta, sillä heidän brändinsä ei perustu vuosien preesensiin kauppapaikalla. He miettivät tarkkaan mitä, miten ja milloin he tekevät.

Kokeneempina uuteen kauteen

Vuosi sitten toimintaa aloittaessaan pariskunta otti hypyn tuntemattomaan. Ajatus lähti alunperin puolittaisena vitsinä perhetutun ilmoille heittämänä, mutta kypsyi sitten keski-ikää lähestyvien henkilöiden itsetutkiskelun tuloksena liikeideaksi, jota lähdettiin tositarkoituksella kehittämään.

Kuva: Jani Uhrman

Torikauppa Pupun yksi lähtökohdista on tarjota asiakkailleen niin paikallisia tuotteita kuin mahdollista, niin monipuolisesti kuin mahdollista. He haluavat myös osaltaan vaikuttaa siihen, että lähituottajien tunnettavuus kaupunkilaisten keskuudessa kasvaisi.

“Yritämme panostaa siihen, että kaikki tuotteet olisivat tästä läheltä. Pyrimme myös tarjoamaan asiakkaille jotain spessua perusvalikoiman päälle. Eli tarjonta pidetään monipuolisena”

Ensimmäisenä sesonkinaan torilla Pupu ei Sirvon mukaan päässyt taloudellisesti täysin tavoitteisiinsa, mutta ylitti monella muulla tasolla jopa omat odotuksensa.

“Monella tapaa homma lähti käyntiin paremmin kuin olisin osannut odottaa. Saatiin tehtyä itseämme tunnetuksi torilla ja erilaisissa tapahtumissa.”

Täysin ei Pupu onnistunut myöskään väistelemään sudenkuoppia, sillä siirryttäessä täysin uusille urille on myös oppirahoja aina maksettava. Sirvon mukaan virheet olivat kuitenkin suureksi osin budjetoituja.

“Teimme väärin sellaisia asioita, joita pitikin tehdä väärin, jotta seuraavana kesänä olisimme valmiimpia tekemään asioita oikein. Ei noita oikein pysty suunnittelemaan, kun hyppää ihan täysin uuteen kuvioon. Varauduttiin niin hyvin kuin mahdollista”

Sirvon mielestä heidän heikko tuntemuksensa torikaupasta ja siihen liittyvästä kulttuurista on myös ollut hyvä asia. He ovat voineet lähteä ennakkoluulottomasti tekemään asioita täysin omalla tavallaan.

Yhteisöllisyyttä kaivataan

Muilta torikauppiailta ei taustatukea tai konsultaatiota varsinaisesti ole sadellut. Sitä Sirvo ei tosin odottanutkaan. Hän oli kuullut, että Lahden tori ei ole yhteisöllisin mahdollinen kauppapaikka. Silti kauppiaiden kyräily ja oman ruudun puolustaminen pääsi yllättämään hänet takavasemmalta.

“Torilla ei kaikissa asioissa päde ihan 2000-luvun säännöt. Se on monessa suhteessa kuin villi länsi.”

Kuva: Jani Uhrman

Hän uskoo että tapa, jolla Pupu peruskivensä torille muurasi, saattoi nostaa konservatiivisen toriväen niskakarvoja hieman pystyyn.

“Torilla ei ole hirveästi totuttu uusiin yrittäjiin, jotka tulevat reteällä meiningillä sisään peliin. Uusi asia on monelle shokki ja saa aikaan reaktion, kun he eivät tiedä miten uuteen pitäisi suhtautua.”

Sirvo ei näe torikauppiaiden välisessä kulttuurissa tapahtuvan suuria muutoksia, ellei toimijoiden omaa asennemaailmaa saada muutettua. Hänen mielestään toriviikon ei tarvitse päättyä kauppiaiden yhteiseen viinilasien kilistelyyn, mutta pieni yhteishenki ei kuitenkaan olisi pahitteeksi.

“Jos haluaa muutosta, vaatii se avointa keskustelua ja erilaista tahtotilaa. Yhteinen päämäärä on kuitenkin saada torille parempaa meininkiä ja se lopulta sataa myös jokaisen toimijan omaan laariin”

Kohti ympärivuotista Pupua

Torikauppa Pupu ei tuo Sirvolle ja elantoa koko vuodeksi, vaan talvella tehdään muita hommia. Aikaa jää runsaasti myös Pupun kehittämiseen ja uusien tuulien haistelemiseen. Tavoitteena onkin kehittää jatkossa torikaupan toimintaa siten, että sesonkia saataisiin venytettyä mahdollisimman pitkäksi.

“Kesäsesonkina tulee varmasti vuoden työtunnit täyteen. Olisi hienoa, jos yritys pystyisi tuomaan leivän pöytään myös talvella.”

Yksi selkeä linjaus kauden pidentämiseen on Knock out -mehu, joka jäi ajatuksena mielen ja kielen päälle smoothieita tehdessä. Kylmäpuristettu selleri-inkivääri-sitruuna-omenamehu maistui Sirvon mukaan niin hyvältä, että se kannatti irrottaa täysin omaksi tuotteekseen.

“Mehut on yksi mahdollinen seuraava askel, jolla tästä voisi saada enemmän ympärivuotista toimintaa. Uusia makuja ollaan myös kehittelemässä.”

Kuva: Jani Uhrman

Vaikka Sirvo pitääkin termiä brändi hieman puistattavana, on se hänen mielestään tärkeä osa nykyaikaista liiketoimintaa. Myöskään torikaupan ei tarvitse olla brändiajattelun ylä- eikä alapuolella. Pupu on vahvasti mukana sosiaalisessa mediassa. Se auttaa ehkä osaltaan nuoria löytämään torille. He pyrkivät myös siihen, että heidän yrityksensä tunnettaisiin jo valmiiksi riippumatta siitä, missä heidän kojunsa milloinkin on.

“Arvot ja tuote kulkevat käsi kädessä. Keitä me olemme ja millaisilta näytetään. Sitten vain ollaan sitä.”

Arvomaailmasta puheenollen Pupun arvoihin kuuluu muutakin kuin kassakoneen kahisuttaminen torilla. Heidän mielestään torikauppiaat ja lähituottajat muodostavat ekosysteemin, joka tarvitsee toimiakseen kaikkien sen osallisten panoksen.

“Pyrimme tuomaan paikallisia viljelijöitä paremmin esille. Ne tarvitsevat myös meitä siihen. Mitä enemmän he joutuvat myymään tuotteitaan tukkuihin sitä vähemmän heille jää työstään itselleen käteen.”

Lahden seudulla on runsaasti viljelijöitä, joista monilla on myös omat maatilamyymälänsä. Sirvo uskoo, että tietoisuuden levittäminen tuottajista ei ole Pupulta pois, vaan kaikki ropisee lopulta yhteiseen pussiin.

“Olisi siistiä, kun lahtelaiset harrastaisivat vähän enemmän maakuntamatkailua ja vierailisivat myös tuottajien omissa myymälöissä. Kun puhutaan lähiruoasta, niin Lahden seudulla kaikki tosiaan on lähellä.”

Lahden tori on hyvä, mutta potentiaalia on parempaankin

Torikaupassa ei mikään tule ilmaiseksi ja menestyminen vaatii kovaa työtä. Torikauppa Pupu kuitenkaan jäisi perustamatta, jos Sirvo ja hänen miehensä pohtisivat nyt omaamallaan tietämyksellä yrityksen perustamista.

“En usko, että tekisimme mitään ratkaisevasti erilailla. Ehkä nyt vähän paremmin osataan valita esimerkiksi tapahtumia, joihin osallistumme. Ja täksi kesäksi uskallamme nostaa panoksia hieman.”

Lahden tori on Sirvon mukaan hyvä kauppapaikka, jossa käy kesän mittaan runsaasti erilaisia ihmisiä. Torilla on toki potentiaalia vieläkin parempaan, kun nuorta väkeä vaan saataisiin vähän paremmin houkuteltua tuoreiden raaka-aineiden äärelle.

“Suurena yllätyksenä tuli se, miten paljon erilaisia ihmisiä täällä käy päivän mittaan. Toki johonkin 80-lukuun verrattuna on varmasti hiljaista, mutta ihmetyttää suuresti puheet siitä, että tori olisi jotenkin kuollut paikka.”

Torikauppa Pupun sesonki alkoi toukokuun alusta taimien, paikallisesti paahdetun kahvin ja omien mehujen myynnillä ja se jatkuu pitkälle syksyyn saakka. Pupun tunnistaa sympaattisesta mintunvärisestä myyntikärrystä ja silmiinpistävän houkuttelevasti asetellusta tuotevalikoimasta ja iloisesta palvelusta. Jalkautukaahan hyvät ihmiset torille. Sesonki on lyhyt ja torikauppa tarvitsee tuoreista raaka-aineista kiinnostuneita kaupunkilaisia.