Kuva: Jani Uhrman

Lahden kauppahalli valmistautuu joulusesonkiin, kuten se on valmistautunut jo vuodesta 1927 lähtien. Kauppahallia on viime vuosina pidetty hieman tuulisena liikepaikkana. Osittain tämä on varmasti johtunut torin ja Aleksin ympäristössä myllänneistä remonteista. Toki syynsä on varmasti myös muutoksilla ihmisten kulutuskulttuurissa ja iskuetäisyydelle keskustasta nousseissa marketalueissa. Oli syy sitten mikä tahansa, hakee halli uutta kevättä taas hieman uudistuneella orkesterilla.

Paluumuuttaja

Henri Räsänen on pitänyt huolta kauppahallin juustotarjonnasta toukokuusta 2017 lähtien. Hän palasi Lahteen 17 Helsingissä vietetyn vuoden jälkeen, kun moni palanen loksahti isossa kuvassa kohdalleen. Jälkikasvun koulutie haluttiin aloittaa vanhempien kotikaupungissa Lahdessa. Lisäksi Räsänen koki 11-vuotta kestäneen uransa Alkossa tulleen päätökseen. Kauppahallissa sijainnutta Juustoliikettä tarjottiin hänelle sattumalta, kun hän oli siellä esittelemässä valmistamaansa aprikoosichutneyta. Juustot olivat Alkon tuotekouluttajalle tuttuja ja liikkeen hintalappu oli kohtuullinen, hetki oli siis kaikin puolin otollinen uudelle haasteelle.

“En tullut tänne tekemään miljoonaa, koska tiedän etten sitä täällä tee. Tuntui, että tähän oli kuitenkin tartuttava.”

Kuva: Jani Uhrman

Pitkäjänteisyys kannattaa

Haastava lienee oikea sana kuvaamaan perustuksia, joiden päälle Räsäsen kauppiasura luotiin. Lähihistoria ei ollut kohdellut kauppahallia kovinkaan helläkätisesti. Räsänen tiesi etukäteen hyvin kauppahallin ongelmista.

“Ydinkeskustassa oli huonoja ja vaikeita vuosia remonttien takia. Sen takia varmasti juustokaupan myyntihinta olikin sellainen, että uskalsin tähän lähteä. Tarvittiin myös isomman kuvan näkemystä ja uskoa parempiin aikoihin, että tähän uskalsi mukaan. Hypyt tuntemattomaan kuuluvat kuitenkin yrittäjän toimenkuvaan. Tykkään siitä.”

Räsänen sanoo päättäneensä heti alussa, että toimii “jossain koulutuksessa” oppineensa ohjeen mukaisesti. Yritystä pyöritetään kolme vuotta, sitten päätetään jatketaanko sitä vai myydäänkö se.

“Tietynlainen pitkäjänteisyys on tärkeää. Ei kannata olla heti ensimmäisen heikon viikon jälkeen laittamassa lappua luukulle.”

Kohti vilkkaampaa kauppahallia

Räsäsellä on vahva usko siihen, että kauppahalli on matkalla kohti uutta ja parempaa aikaa. Hän kokee ihmisten kuluttajakäyttäytymisen kääntyneen hienoisesti paikallista yrittäjää suosivaksi. Hän on nähnyt muutoksen jo aiemmin Helsingissä.

“Mikä toimii Helsingissä nyt, on täällä todellisuutta muutaman vuoden viiveellä. Esimerkiksi voi ottaa vaikka sushin. Meillä on nyt täällä muutamia toimivia sushi-mestoja. Pääkaupunkiseudulla villitys alkaa olemaan jo ohi.”

Räsänen toivoo myös uusien yrittäjien tuovan kauppahallin kokonaan uusien sukupolvien näkyville.

“Kalakauppa tuli takaisin, se on hienoa. Luulen, että uusi ison profiilin kahvila saattaa tuoda hallin käytäville myös sellaista porukkaa, joka ei muuten edes tietäisi koko paikan olemassaolosta. Se on ehdottomasti mahdollisuus.”

Kuva: Jani Uhrman

Räsänen viittaa tällä kauppahalliin alkuvuodesta avattavaan uuteen kahvilaan, Asemapäällikön yrittäjän Sivuraiteeseen, jonka konsepti tuo muassaan myös lähiruokia ja oman kahvipaahtimon. Tämän lisäksi jo pitkään hallissa toiminut Cafe Annika laajentaa ahtaaksi jääneitä lounastilojaan.

“Tykkään tästä uudistuksesta. Kauppahallista tulee tosi selkeä. Lanunaukion puoleisessa päädyssä on kahvilaa ja ravintolaa. Torin puoleisesta päädystä taas löytyy lihat, kalat, juustot ja leivät. Molemmat päädyt tukevat toisiaan. Very simple.”

Palveluelementti ja kauppahallin henki

Räsäsen mielestä kauppahallin ykkösjuttu markettishoppailuun verrattuna on asiantuntevan erikoismyymälän rauhallinen ja henkilökohtainen palveluelementti. Ihminen joka ottaa asiakkaan rahat vastaan, kuuntelee oikeasti ja antaa sekä opastusta että neuvoja. Myytävien tuotteiden tuoreus on ehdottomasti myös kauppahallin tarjoama lisäarvo.

“Kun menet ostamaan vaikka jauhelihaa Vuoriselta, saatetaan sitä jauhaa juuri sillä samaisella hetkellä. Aika hienoa, vai mitä?”

Kauppahalleihin liittyy aito ja maanläheinen tunnelma. Räsäsen mukaan hallin kauppiaiden kesken vallisee erinomainen henki ja yhteen hiileen puhalletaan innokkaasti.

“Toivottavasti Lahden Kauppahallin hyvä henki välittyy myös asiakkaille. Se on yksi asia, jolla pieni yrittäjä voi kamppailla isoja ketjuja vastaan.”

Joulusesonki on tärkeää aikaa kauppahallin yrittäjille. Juustokellarin joulunajan myynti on 4-5 kertaista muuhun vuoteen verrattuna. Joulupöytää saakin erinomaisesti notkolle kauppahallin antimilla. Paikalliselta yrittäjältä ostaminen isojen markettien sijaan saattaa jopa levittää ylimääräistä joulunhenkeä ja tuottaa hieman lämpöä tupaan.