Kävin taannoin syväluoteisen keskustelun ystäväni kanssa muoti-ilmiöiden vaikutuksesta yhteiskuntamme rakenteisiin ja niiden pidemmälle johtaviin seurauksiin. Keskustelimme paljon vähemmistöjen esiin tulosta, marsseista ja kulkueista, vahvoista kannanotoista sosiaalisessa mediassa, profiilikuvien päivityksestä kunkin vähemmistöryhmän värein/tunnuksin aina, kun heidät oli valtamediassa nostettu esiin… Siinä me kaksi keski-ikäistyvää perheellistä, autoilevaa, lihaa syövää, urheilua seuraavaa, musiikkia kuuntelevaa, oluesta tykkäävää heteromiestä pohdimme vähemmistöjen asemaa, kunnes ymmärsimme, että juuri meistä on tullut Suomen suurin vähemmistö. Sen lisäksi että edustamme suurinta vähemmistöä on meitä kuvastavasta sanasta tullut osittainen tabu, tai ainakin sen ääneen sanominen itsensä kuvailu mielessä tekee sinusta homofoobikon, uusnatsin, juntin, tai muuten vaan ahdasmielisen. Heteromies.

Jäin pohtimaan omaa asemaani nyky-yhteiskunnassa, jossa edustamani ”joukkio” on lukumäärällisesti suurin, mutta mediaseksikkyydeltään pienin. Edustan siis Suomen suurinta vähemmistöä. Perheellinen heteromies on kuin kirosana nykypäivänä, se on epätrendikkäin kansanryhmä. No miten sitten tällaisesta tylsästä, harmaasta perheenisästä tehdään trendikäs?

Dos and dont’s

Alkuun lopeta nyt herran tähden se Juhla Mokan juonti ja siirry erikoiskahveihin. Mitä pienempi kuppi kahvia ja mitä vaikeampi se liru siihen kuppiin on tuottaa, sitä trendikkäämpi se on. Suodatinkahvi ei kuulu enää nykyään muualle kuin rengasliikkeisiin ja hämyisiin farkkukauppoihin.

Kasvata parta, aja parta, kasvata se taas, aja se taas. Seuraa iltapäivälehtien muotiosuuksia, jotta tiedät milloin metsuriseksuaalit ovat muodissa ja milloin taas siloteltu partatyyli. Vaikkei sinulla olisikaan vahvaa parrankasvugeeniä, niin anna epämääräisten haituvatuppojen täyttää kuontalosi, se on trendikkyyttä. Toisin sanoen keskustojen puistonpenkkejä kesäisin kuluttavat rantojen miehet ovat joka toinen kesä trendien huipulla. Eikä sillä ole väliä, vaikka asut kaksiossa keskustassa, etkä osaa edes renkaita vaihtaa, jykevä parta tekee sinusta todellisen alfauroksen.

Mediapersoonia seuraamalla pysyt kartalla, minkälainen hiusmuoti on milloinkin valloillaan. Ananas, porkkana, takajeejee tai surffitukka, mutta olennaista on iskeä trendiin silloin, kun puolella kaupungin väestöstä on jo sama tyyli.

Lataa Instagram ja laita seurantaan esim. #mensfashion tai #streetfashion. Sieltä näet minkälainen hiusmuoti ”sopii” sinulle. Älä vaan suosi luotettavaa parturiyrittäjääsi, vaan hakeudu johonkin trendikkääseen salonkiin, jossa erikoiskahvin liru tarjoillaan posliinista, eikä missään nimessä pahvimukista, ja jossa on Aku Ankan ja V8:n sijaan luettavissa muotilehtiä maailmalta.

On myös äärettömän tärkeää olla kärryillä mihin ruokavaliokoulukuntaan kuulut. Valitse itsellesi sopivin erikoisruokavalio. Maitoa ei kannata juoda, koska kuuleman mukaan Australiassakaan ei juoda maitoa kovin paljoa. Viljatuotteet ovat täysin out, paitsi baarin jälkeen pizzassa taikka rullakebabissa. Kannattaa myös olla vegaani, paitsi toki voit syödä poroa, kalaa ja kanaa.

Tärkein seikka trendikkäässä erikoisruokavaliossa on ehdottomasti se, että muistat jakaa tätä tietoa jatkuvalla syötöllä sosiaalisessa mediassa. Itselleen vakuuttelua oikeasta ruokavaliosta vahvistaa entisestään se, kun saat vakuutella myös kaikkia muita somessa.

Aloita uusi harrastus, äläkä missään nimessä sellaista josta tykkäät, vaan sellaisen joka on trendikäs. Uuden harrastuksen nimestä on hyvä löytyä edes yksi vierasperäinen sana, kuten fit, balance tai muu vastaava. Sulkapallo, kuntosali, juoksu, pyöräily, uinti eivät siis ole trendikkäitä, joten älä harrasta niitä. Alkuun on hyvä selvittää sisältääkö uusi harrastuksesi lahkomaisia piirteitä ja kuuluuko siihen trendikkäät treenivaatteet. Olennaista on myös treenipaikalla olevat peilit, tai ennemminkin onko niitä. Saliselfie on nykyaikaa ja se postataan hästägeillä: #gymlife, #newlife, #newme, #fitforlife, #lovingit, #workout. Ja jos haluat saada muutaman tsemppipeukun enemmän, niin lisäät vielä #paksussakunnossa, #läskipalaa, #pulleatposket, #onmistälähteä.

Treenivaatteissa ei tosiaankaan saa säästellä. Kyllä se 50€ maksava t-paita on hitosti parempi, kuin 25€ maksava t-paita. Ja vanhan laulun sanat ”rikoo on riskillä ruma” ei päde missään nimessä

Lopulta kun edellä mainitut osa-alueet ovat hallussa, niin viimeinen silaus totaaliselle trendikkyydelle syntyy, kun puhut kaikkien marginaalitoimijoiden puolesta. Hehkutat LP- ja CD-levyjen kulta-aikaa, mutta kuuntelet musiikkisi suoratoistopalveluista. Ylistät pieniä kivijalkakauppoja, mutta tilaat vaatteesi ja kenkäsi isoista kansainvälisistä verkkokaupoista. Toivot lisää pieniä yrittäjävetoisia kahviloita ja ravintoloita, asioit itse kuitenkin Espresso Housessa ja syöt vegeburgerisi Amarillossa.

Heterous ei ole sairaus

Erityistapauksien aikakaudella kaikki marginaali on muodostunut trendiksi. Näin ollen myös Teuvo Hakkarainen on trendikäs, koska hän edustaa marginaaliryhmää: ääliösovinisti. Suomalainen perheellinen heteromies ei kuitenkaan ole persuja kannattava sovinisti. Hän ei ole myöskään rasisti, hän pystyy näkemään maahanmuuton monelta kannalta ja hän kannustaa maahanmuuttajien integroimista meidän yhteiskuntaamme ja täyttämään kantasuomalaisille kelpaamattomat työt. Hän ei kohtele naisia alentavasti, ei puhu vaimostaan emäntänä, saati muijana, vaan vaimona. Hänen mielestään miehelle ja naiselle tulisi maksaa sama palkka samasta työstä. Hän ei makaa kotona työttömyysturvan varassa ja kiroa hallituksen toimia, vaan hän käy töissä. Hän ei kanna ansaitsemiaan rahojaan Tallinnan satama-altaan Super Alkoon, vaan ostaa saunaoluensa lähimmästä marketista. Hän ei aja perhettään hankeen, vaan käy heidän kanssa leffassa ja uimassa. Hän ei pidä homoutta sairautena, vaan kohtelee kaikkia kanssaeläjiä tasapuolisesti.

Suomalainen perheellinen heteromies on loppujen lopuksi aika jees. Toivoisin hänelle suunnattua markkinointia enemmän, pelkkä Voltarenin tulehduskipugeeli ei riitä. He kaikki eivät tykkää autoista, lätkästä, taikka oluesta. He ovat kaikkien muiden vähemmistöjen tapaan tärkeitä ja myös heillä on tärkeä paikka tässä yhteiskunnassa.